07.07.2008,
esmaspäev
Tbilisi lennujaama passikontrollis küsiti meie
käest, et kas me oleme varem Gruusias
käinud, löödi tempel passi ja sellega
olid piiriformaalsused täidetud. Olimegi
täiesti pimedas lõunamaa öös.
Seadsime end ühe posti juurde asju sorteerima ja
hakkasime tutvuma lennujaamaga. Tbilisi lennujaam oli
uhiuus, hiljuti türklaste poolt valmis saanud.
Lennujaama katus meenutab oma kuju poolest
lennukitiiba, siis koostöös türgi
ehitusmeistrite osavusega oli see põhjustanud
kunagi enne meid (aga kuuldavasti ka hiljem) katusele
aerodünaamilisi probleeme ja katus oli tahtnud
koos minemalendavate lennukitega samuti õhku
tõusta ja teistesse maadesse lennata. Olgu
sellega kuidas oli, meie nägime igatahes
ülalpool katust, mitte taevatähti.
Meie katsed uurida võimalust lennata
Mestiasse - seal olla uus lennuväli -
lõppesid teadmusega, et lennukid ikkagi sinna
ei käi. Peale mõningasi
läbirääkimisi ronisime kella 7 paiku
Ford Transitisse, mis lubas meid Mestiasse kohale
viia. Vaatasime Tbilisit bussiaknast ja
tõdesime, et söögipoolise peame
kusagilt mujalt seekord hankima. Tbilisi
omapärana jäid silma mitmed korrusmajad,
millest kohtati oli valmis vaid karkass, kuid samal
ajal oli näha, kuidas üksikud korterid olid
majas lõpuni ehitatud ja seal olid sees ka
elanikud. Bussis vajus silm kõigil kiiresti
looja ja sõidust Zugdidini on mälestused
olematud.
Zugdidi on
umbes 75 tuhande elanikuga linn
Lääne-Gruusias. Ta on Samegrelo-Zemo
Svaneti piirkonna keskus, olles seega
tähtsaim linn nii Megreeliale kui ka Ülem-Svaneetiale.
Kahjuks jäid meil ajaloolised
vaatamisväärsused vaatamata ja piirdusime
ainult turul ja selle ümbruses käimisega.
Tundus olema soe lõunamaa linn koos
kõige sinna juurde kuuluvaga -
ühesõnaga ei midagi erilist.
Zugdidis etendatakse meile gruusiakeelne
näitemäng teemal "edasine tee ei ole Ford
Transit bussidele läbitav". Kuna meil ei ole
vastu panna eestikeelset näitemängu
konkureerival teemal, siis kolime peagi uude bussi.
Sarnaseid mäletasime kunagi ka Eesti teedel
kiirabiauto märgiga sõitnud olevat ja mis
on toodetud Uljanovski autotehases. Buss on
kohandatud kohalike transpordioludega, katusele on
monteeritud pakiraam, kuhu meie kotid ka ilusasti
paigutuvad.
Põhilised söögid leiame
Zugdidis ilma igasuguste probleemideta. Kahtlusi
tekitab meis juustuvalik, sest gruusia juustud
erinevad meie omadest. Müügil olev juust
tundus olema liialt toores ja juustu säilivus
näis kahtlasena. Ette rutates võib aga
öelda, et juustuga erilisi probleeme ei
tekkinud, aja möödudes tundusid nad isegi
paremaks muutuvat. Võib-olla oli see seotud
laagerdumise ja järelküpsemisega
seljakottides. Müügilt ei leia
kartuliputrusid, müüjad on küll
kuulnud sellise kauba olemasolust, aga kõik
laiutavad nõutult käsi. Nii peamegi
menüüsse tegema käigu pealt muudatusi.
Gruusia kaubandus põhineb kahjuks suures osas
impordile. Ei ole enam müügil kuulsat
gruusia teed. Teeäärsed teeistandused on
käest lastud ja vaid mõningates näib
olema mõningane hoolitsus, teised on
metsistunud. Eeldada võiks, et kohapeal on
saada igat sorti kuivatatud puuviljasid, rosinaid ja
pähkleid, kuid nende valik osutub pehmelt
öeldes niruks. Igasugust importkaupa,
põhiliselt vene ja ukraina toodangut on
see-eest küllaga.
Kokkulepitud ajal jõuame bussi juurde tagasi,
kotid on ilusasti katusel alles ja koos lisandunud
reisiseltskonnaga võimegi varsti sõitma
hakata. Lühikese peatuse teeme Inguri
veehoidla tammi lähedal. Inguri veehoidla
tamm on maailma suurim betoonist kaartamm ja oma
kõrgusega 272,5 m on ta maailma viies.
veehoidla maht on 1,1 miljardit kuupmeetrit vett ja
elektrijaam paikneb tegelikult hoopis Abhaasias. Vesi
juhitakse sinna mööda 9,5 m diameetriga
tunnelit, mille pikkus on 15,5 km. Sekundis on
vooluhulk ca 90m3. Tammi ehitamiseks on
kulunud 5 miljonit kuupmeetrit betooni ja ehitama
hakati kogu kompleksi 1962.a. Valmis sai elektrijaama
tamm põhimõtteliselt 1977.a. ja
lõplikult 10 aastat hiljem. Elektrijaama
võimsus on u.1320 MW.
Kohalike sõnul on paljud Zugdidi majad
ehitatud tänu Inguri veehoidla betoonile.
Hoolimata pikaaejalisest vaenust ja sõjast
Abhaasia ja Gruusia vahel, on Inguri veehoidla ja
hüdroelektrijaam näide sellest, et
pragmaatilised vajadused sunnivad vaenupooli omavahel
koostööle. Elekter, mis hüdroenergiast
saadakse, jaotatakse omavahel pooleks. Hiljem kuuleme
svaanidelt, et Svaneetias on elanikele elektrienergia
tasuta.
Sõidame mööda ka Inguri veehoidla
vasakkaldal paiknevast vene sõjaväe
kontrollpunktist, mille asukatel on peas sinised
kiivrid ja kontrollpostile on joonistatud tähed
UN. Pikema peatuse teeme veehoidla kaldal
kõrguvas toidukohas, kus saame esmakordselt
maitsta kohalikke toite: hatshapurisid
(pannkoogitaoline leib juustusisuga) ja odzhahurit
(lihasupp). Söök maitseb imehea.
Edasine sõit kulgeb mööda Inguri
kaldal olevat mägiteed, kunagi on siin olnud
vist isegi asfalt, aga karm kliima ja ressursside
puudmine ei ole sellest jälgegi järgi
jätnud. Keskmine kiirus on langenud meil
üsna väikseks, kuid meid see ei häiri.
Oleme vaikselt hakanud sõbrunema
kaasreisijatega ja ühe mehe koju jõudes
kutsutakse meidki välja tshatsat jooma. Hea
kraam oli. Kohalike sõnul tehakse tshatsat
viinamarjajääkidest, mägedes, kus
viinamarju aga ei kasva, igasugustest muudest
asjadest. Sellest hoolimata on tegu kvaliteetse
kraamiga. Edasine teekond möödub juba veidi
lõbusamas tujus ja Mestiasse jõuame
sügavas pimeduses. Sellest hoolimata leiab meie
autojuht meile peavarju majas, kus ta isegi sageli
peatub. Meile avatakse maja teisel korrusel paiknevad
toad ja majutume sinna. Hinnaks lepime kokku
ööpäevas inimese kohta 15 lari. e.
u.90 krooni.
|
Avades Tbilisi lennujaama ootesaali ukse, sattusime
rahvasumma, mis ukse avanedes oli juba alustanud
juubeldamisega, kuid enne suuremaid ovatsioone
jõudis aru saada, et nad ei oota meid.
Marssisime sumisevate inimeste vahelt läbi ja
kadusime kiirel sammul nende vaateväljast.
Laotasime ennast ootesaali põrandale laiali,
sest käsipagas vajas taas seljakotti pakkimist
ning ka saapad ja paksud püksid ja joped
võis nüüd jälle ära panna.
Vahetasime raha ja selgitasime lennujaama infoletis
välja, et eelmisel aastal Tbilisist Mestiasse
lennanud lennuk enam ei sõida. Lootus
Kaukasust ülevalt vaadata purunes, kuid enne kui
killud jõudsid põrandale kukkuda
võtsid nad meie üllatuseks Ford Transiti
kuju. Meie kotihunniku juurde oli siginenud
seltskond, kes oli nõus meid vedama kuhu
iganes. Saades teada meie päritoluriigi, uuris
üks sell, kas keegi ka Tartust on. Olin. Nagu
selgus, oli mees olnud Tartu lennuväljal vene
kroonus. Tema poolt nimetatud ja siiani Tartus
elavate isikutega ma kahjuks tuttav polnud.
Olime toidupoolise
hankimiseks plaaninud Tbilisis külastada
Goodwill hüpermarketit ja ehk oleks sealt saanud
koguni mõne reklaamkirjadega kilekoti
tagasisõidu käsipagasi pakkimiseks. Aga
ahvatlus sõita varahommikul Tbilisist minema
sai meist võitu. Saime kauba kokku, aga siis
saabus meie juurde mees lennujaama infoletist.
Tõenäosus, et Mestia lennuk siiski
väljub, tärkas taas. Lennuki asemel pakuti
meile aga Mestiasse sõiduks kahte
sõiduautot koos juhiga. Loobusime, sest
esiteks oli pakkumine kallim ja nagu juba ennegi
öeldud - jalgade sirutamine varvaste liigutamise
võimaluse vastu ei saa! Mehed läksid
Fordi järele ja mina jaama puhvetisse
sööma. Teised panid lootuse tee peal
kohalikku pirukat hankida. Nagu peagi selgus, asjata.
Bussis keerasime ennast mõnuga magama ja ei
peatunud enne kui Zugdidis, mis jääb
Mestiast 136 km kaugusele. Edasi tõotas tee
minna mägiseks ja see oli viimane koht, kust oli
veel tõenäoline saada enamus meie
kavandatud toiduainete nomenklatuurist. Kammisime
läbi turu ja suure hulga väikeseid poode.
Võtsime kohapealseks söögiks
pirukaid, mida käigupealt mugisime, sest ka
minul hakkas jälle kõht tühjaks
minema. Ülejäänud seltskond
mäletas viimase söögikohana aga Riiat.
Toiduhankimise ajal saabus meie juurde Fordi
reisijuht, kes pidi olema Mestia elanik.
Uudis mida ta pakkus, ei
rõõmustanud meid. Mestiast hommikul
tulnud kohaliku sõnul on tee kohati vihmadega
ära uhutud ja pehmeks muutunud ning Fordi
jõudmine Mestiasse ilma kõrvalise abita
on kahtlane. Nad on küll nõus
sõitma, aga meil võib tulla veduki
leidmisel täiendavaid kulusid. Mees pakkus, et
üks kohalik on nõus meid
mõõduka tasu eest oma Uaz jeebiga
ära viima. Seega, täiendavad kulud
kõrvalise abi näol olid üsnagi
ilmsed. Pidasime aru ja otsustasime UAZ -i kasuks.
Tundus küll kahtlane oma kodinatega sinna
ära mahtuda, aga tegime proovi. Tirisime osa
kotte Fordist Uaz-i. Nagu esialgne
silmamõõt ka tõotas, proov
ebaõnnestus. Meid oli nõus
mõõdukast mõnevõrra
suurema tasu eest kaasa võtma ka teine mees,
kes hommikul oli oma Uaz bussiga Mestiast tulnud.
Sinna mahtumine tundus reaalne, bussil oli katusel ka
pakiraam. Tirisime oma kotid silmnähtavalt
masendunud jeebijuhile kaasa tundes bussi katusele.
Juht pakkis need kinni ja kattis ettenägelikult
ka koormakattega. Leppisime kokku bussi
väljumise aja ja jätkasime saadud kogemust
analüüsides shoppamist. Kõike
ettenähtut siiski hankida ei õnnestunud.
Suurima kahjutunde tekitas meis kartulipudru pulbri
puudumine, mille olime nüüd sunnitud
asendama makaroni, spageti ja tatraga. Ka
pähkleid ei olnud, tuli leppida arahhisiga.
Meeleolu parandasid aga väga ilusate
värviliste piltidega kalakonservid, mida
õnnestus hankida.
Kokkulepitud ajaks tirime oma toidukotid bussi
juurde, kuhu on kogunenud juba ka muud rahvast. Ilmselt
siis reisijad, kes hommikul Mestiast tulid ja
nüüd tagasi hakkasid sättima. Mingit
regulaarset transporti Mestiasse ei käi ja kogu
transport käib kogukondlikul alusel. Meiega koos
sõidavad veel kolm svani, kaubana kaasas
aknaklaasid, telekas, juurviljad.
Teel teeme peatuse Inguri
hüdroelektrijaama juures ja kuulame kohalike
selgitusi. Selgub, et pais asub Gruusia valitsuse
kontrollitaval alal, kuid jaam ise asub Abhaasia
poole peal. Püüame bussis tukkuda, kuid
sellest ei tule midagi välja. Iga uinumine
lõpeb löögiga vastu pead. Peagi
jõuame Inguri jõe kohale ulatuva
rõduga söögikoha juurde, kus teeme
sihtotstarbelise peatuse. Kohalik toit on
ülihea, alkoholi järele ei ole kellelgi
isu, mahla kulub aga ohtralt. Edasi kulgeb tee kulgeb
kanjoni servas. Ehitatud on ka mõned tunnelid,
mille juures on näha vana tee kulgemise kohad
ajast kui neid läbiti hobustega. No ei teki
kellelgi meist tahtmist sinna hobuse seljas
kõõluma minna. Kohalikud selgitavad
uhkusega, et Mestiat ei ole üksi
võõrvõim sõjaga
vallutanud. Kõige jutukam on kohalik vene
keele õpetaja, kes paralleelselt peab ka
traktoristi ametit. Seda siis kui peaks olema vaja
teed peale erinevaid loodusnähtusi jälle
sõidetavaks muuta.
Kui üks kaasreisija
kohale jõuab, keeratakse aknaklaaside
mahalaadimiseks tema juurde sisse.
Laadimistööde ajal kattub õue teises
nurgas asuv saeraam koduse juustu, leiva, sibula,
tomati, ja suure tšatša kannuga.
Meestele tuuakse ka klaasi ja naised ei tundu sellise
diskrimineerimise üle üldse kurvastavat.
Võetakse pikkade toostide saatel, kuid
tihedalt, ca 50 g kaupa. Kui kann tühjaks saab
tuuakse uus. Jook ise on nii 50 kraadine. Ka autojuht
ei ütle paarist pitsist ära, kuid palub
naisi julgustada argumendiga, et ta tunneb teed ja
sõidab seda 2-3 korda nädalas. Naistele
tuuakse ka kann veini. Võtmise käigus
saan vene keele õpetajalt huvitava
ülevaate kohalikest kommetest ja ajaloost.
Mestiasse jõuame õhtul kell 9. On pime.
Autojuht organiseerib öömaja, mis saab meie
koduks kuni tagasisõiduni. Peremees meile
mõistetavaid keeli ei räägi ja
seetõttu suhtleme perenaisega. Meid
majutatakse maja teisele korrusele, mis muidu
tühjana seisab. Osa broneerib voodid, osa peab
põrandat parimaks võimalikest. Einar ja
Eva käivad üle tee poes ja toovad
küpsiseid ja õlut. Järgnev
jutuajamine kujuneb lühikeseks.
|