06.07.2008,
pühapäev
Bussijaama ja bussile jõudsime ilusasti.
Jätsin auto parklasse ja võtmed
bussijaama pakihoidu, kust töökaaslane pidi
nad kätte saama. Nii ka kunagi hiljem juhtus.
Bussi peale oli meid ära tulnud saatma mitmeid
Ennikese ja Pille lähisugulasi, kes meile
kõik kenasti lehvitasid.
Pärnus ootas meie bussi ilmse pealesaamissooviga
Meelis Viirma, meie aga saime bussijaama putkast
viimaseid saiakesi ja limonaade. Bussi peale saamine
sujus Meelisel ilma probleemideta ja juba mõne
tunni pärast ronisime Riias maha.
Pangaautomaadist hankisime mõningase koguse
kohalikku raha ja külastasime pakihoiu
kõrval olevat labürintpeldikut ning
jätsime kotid bussijaama hoiule. Kuna meil ei
olnud Riiast tagasi Tallinna pileteid ostetud, siis
pühendasime mõne hetke ka sellele
tegevusele ja kui kõik eelpoolnimetatu oli
sooritatud, siis oligi käes aeg lätlaste
masueelset majandust turgutama hakata.
Jalutasime ringi mööda Riia vanalinna,
külastasime tänavakohvikuid, käisime
vaatamas lätlaste ilusat vabadussammast ja
nautisime läti laulupeo rongkäiku.
Lennujaamas hakkasime toimetama oma kottide kaalu
optimeerimisega - nagu alati, tundus algul tegu olema
mission impossible'ga, kuid kogemus
näitab siiski selle võimalikkust.
Lisakilo või paar läks seljakotttide
puhul probleemivabalt läbi ja ka käsipagasi
kaalust ega suurusest ei tehtud probleeme.
|
Einar ei ela Tallinnas bussijaama kõrval
asuvates viiekordsetes. Sellegipoolest helistab ta
hommikul 9.30, et küsida, kas fotoka statiiv ja
kulp on kaasas. Et kui ei ole, siis ta uurib veel ise
kappides leiduvaid asju. Lubasin kaasa võtta
ja midagi veel, aga mida, seda täpselt enam ei
mäleta. Buss Riiga pidi väljuma Tallinna
bussijaamast kell 10.00. Boonusena on sellel reisil
võimalik näha Tallinna sadama terminaale,
kuid Einari akendest ei ole ka merd näha.
Hammas hakkab jälle
valutama. See on elus esimene kord seesugust asja
kogeda ja tänaseks hommikuks on see kogemus juba
kaks päeva vana. Tunni pärast vinnan koti
selga ja asun samuti bussijaama poole teele.
Pärnust peaks Tallinnast alustanud buss Riia
poole liikuma hakkama 12.30. Sajab vihma. Bussi
saabudes on meeldiv näha, et kõik
ülejäänud matkasellid on kenasti
Tallinna sadama ära näinud. Pakin ennast
peale ja uurin Ennikeselt, kas meilis lubatud
piiritus on kaasa saanud, hammas valutab ja vajab
ravimist. Pakun Ennikesele ravikindlustuslepingu
sõlmimist kuni piirituse lõppemiseni.
Einar elavneb, kuid ei suuda tema jaoks äkitselt
tekkinud teemasse konstruktiivselt sisse elada ja
enesel mingit ravivajadust meenutada. Teised suudavad
küll, aga need mõned vajadused eeldaksid
pikemaajalist isoleerimist ilma igasuguse
piirituseta. Suutmatus kiirelt reageerida
provotseerib Einaris temas aga hoopiski destruktiivse
idee. Hammas tulevat nimelt välja
tõmmata, sest piiritust pole nii palju, et
sellega järgmised kolm ja pool nädalat
ühte hammast ravida. Hädapärast
piisavat vaid üheks korraks ja sedagi vaid siis
kui see pool tundi enne tange talle anda. Purihammast
juba kaine peaga ei juuri! Ennike kummagagi meist
lepingule alla kirjutada ei taha ja on nõus
leppima kaalukama kotiga. Meditsiiniteemaliste
mõtete arutelu jätkub kuni jõuame
Lätimaale ja aknast hakkab paistma Baltezers
mida sildil ka Beloozeroks on tõlgitud.
Meditsiin asendub filoloogiaga ning Eva saab
esmakordselt teada, et sõna "balt"
tähendab läti keeles valget ja Balti meri
on läti keelde tõlgituna Valge meri.
Teadasaamine on nii vapustav, et silmad seiskuvad ja
suu vajub aeglaselt lahti. Kuni järgmise
teeauguni.
Riia võtab meid vastu päikespaistega.
Pagasiruumi leti ees on pikk saba ja sinna seisma ei
viitsi keegi minna. Passime niisama seina
ääres. Einar, Meelis Vind ja Eva
käivad tagasisõiduks bussipileteid
ostmas. Vahepeal saba pagasiruumi leti eest kaob, aga
plaanime ka Eurolinesis asju ajavad kaaslased
ära oodata. Kui nad tulevad, on pagasiruumi ukse
ette järjekorra moodustanud üks
klassiekskursioon. Nüüd võtame
sappa. Kõrvaloleva internetiava ees käib
poisikeste rüselemine, kes püüavad oma
taskuraha võimalikult meelelahutuslikult
kulutada. Tund aega masinanäppimist maksab 1,2
LAT. Einar püüab rüselusest vabal
hetkel asjast osa saada, kuid lätikeelne masin
ei reeda lennujaama sõitva bussi numbrit ega
väljumisaega. Meelis Vind leiab samal ajal
bussijaama välisseinast koha, kust saab mobiili
laadimiseks voolu võtta ning meenutab kodus
Liidilt kuuldut. Lõpuks arvab ta lennujaama
sõitva bussi numbri olevat 22.
Kottidest vabanenutena suundume linna otsima
bussipeatusi ja küsitlema kohalikke elanikke.
Leian peatuse ja ühelt tädilt saan teada,
et sellest peatusest läheb nr. 22 küll ja
lennujaama saab sellega ka. Proovime sama
küsimust esitada üle tee olevas peatuses,
millest samuti saame vastuseks, et nr. 22 läheb
sellest peatusest ja otse lennujaama. Valime
intuitiivselt otseminekut lubava peatuse.
Riia vanalinna piiril hakkab kostma muusika ning
peagi takerdume rahvamassis. Edasi trügides
katkestab meie tee ühtlase vooluna kulgev
lätlaste laulupeorongkäik. Rahvariietes ja
lillepärgades inimesed puhuvad pasunaid,
kannavad vimpleid ja lehvitavad lillekimpudega.
Seisame ja jälgime toimuvat. Edasiliikumiseks
kasutame vana partisani võtet, kes vaenlase
kütusemahutite õhkulaskmiseks passib
võsas ja mõõdab tunnimehe ringi
kiirust. Olukord paistab analoogne, sest inimeste
näod rongkäigus muutuvad üha
tuttavamaks ja tundub nagu oleksime sattunud ringtee
äärde. Keskmiselt kulub ühel
rongkäiguliste grupil meist
möödumiseks 2 minutit ja 17 sekundit ning
kahe grupi vahe on keskmiselt 14 sekundit. Kiire
rehkendus näitab, et kahekaupa hüpeldes
saame kümne minutiga üle tänava.
Maandume teisel pool tänavat asuvas
välikohvikus ning valime pikalt kaalumata laua
rongkäigust mõõdukal kaugusel.
Valiku tegemisel oli väga palju abi varem kohale
saabunud lätlastest, kes ilmselt teadsid
sündmusest ja olid end seetõttu varakult
positsioneerinud. Vahepeal valutama hakanud hammas
saab tüki ibumaxi ja mitu õlut ning
jääb mõneks ajaks rahule.
Sõime ja jõime kuni rongkäigust
hakkas kostma kontrabassi helisid. Kui arve makstud
saame, on tänaval juba mõnevõrra
rahulikum. Linnavahel edasi kõndides kohtume
ka rongkäigu sabaga, millega on võimalik
liituda. Jätkame siiski omal marsruudil, sest on
tekkinud eesmärk. Kui puud kanali
ääres paistma hakkavad, tuleb keegi
naistest lootusrikkal häälel lagedale
teadmisega, mille kohaselt pargis on alati peldik.
Mehed mõmisevad nõusolevalt ja sihivad
silmadega ärevalt tihedama puudesalu poole. Riia
on aga väga inimsõbralik linn ning kohe
pargi servas asuv WC töötab täie
võimsusega. Kiiremad kõlgutavad juba
silla peal jalgu ja limpsivad jäätist kui
tagumised alles käsi kaenla all hoides
väljuvad. Jalutame edasi ja naudime
ümbrust. Oleme ilmselt jõudnud eelnevalt
kohatud rongkäigu lõpp-punkti
lähistele, sest kõik nähtavad
rohelised kastikesed on mattunud lillesülemite
alla. Üle teiste kõrguva kuhja tagant on
näha makdonaldsi logo. Järgmise kohana
külastame Stockmanni kaubamaja. Ostusoove meil
pole, küll aga plaanime majja üht-teist
maha jätta. Einar kasutab oma läti keele
oskust kaaslaste frustreerimiseks ning selgitab, et
meid huvitavatesse ruumidesse sisenemiseks on vaja
uste küljes olevatesse nikeldatud avadesse
santiime sisse lükata. Neid meil muidugi pole.
Kuna praktika on tõe kriteerium ning kuna
kogemuse kohaselt tõlgib Einar läti keelt
vabalt, siis katsume ruumide uksi. Need avanevad ilma
vastupanu osutamata.
Taas kogu oma
matkavarustust eelnevalt välja otsitud
trammipeatusse lohistades konstateerib Ennike
rahulolevalt nooremate matkakaaslaste olemasolu
kasulikkust. Peaaegu alati on siis keegi, kes teab
kuhu on saanud prillid, tšekid jms. Eriti
meeldiv on kui need on oma lapsed, sest kompsude
tassimisel on nad lausa asendamatud.
Lennujaamas otsime väiksema liiklusega nurgakese
ja pöörame kõikide kandekottide sisu
põrandale. Algab kaalumine, mille käigus
seljakotid muutuvad järjest kergemaks ja
vammusekiht seljas üha paksemaks. Saapad ja
paksud püksid jalga, fliisid ja joped selga,
sokid ja muu pisemat sorti pehmed esemed taskutesse.
Eelmisel aastal hästi toiminud teekannu ja paja
koostöö ei taha kuidagi laabuda. Kuna
napilt aasta tagasi läks teekann kenasti patta,
kuid täna Riia lennujaamas enam mitte, siis
ainus loogiline seletus oli, et Einaril on kaasas
mingi teine pada. Einar ei tahtnud selle faktiga
kuidagi leppida ja nii kestis vaidlus erinevate
argumentide abil niikaua, et hakkas juba teisi
tüütama. Keegi meenutas, et eelmisel aastal
keetsime Altais teed hoopis pajas. Kuna samal ajal
pudru keetmine teekannus tundus kõigi jaoks
uskumatult ebaloogilise jutuna, siis tuli mul
tunnistada, et anumate ebakompatiibluse
põhjustajaks on teekann, mida eelmisel aastal
asendas seekord keldri riiulile jäänud
pada. Paneme Einariga kumbki oma anuma kotti tagasi
ja topime taas sokke täis.
Käsipagasisse rändavad kõige
kaalukamad asjad, mille põhjendatus salongis
tundub mõnele meistki kahtlasena. Kassid,
žumaarid ja jääpuuride rändavad
küll ilma pikema vaidluseta seljakottidesse.
Mõte kassid saabaste statsionaarseks osaks
muuta jääb ka realiseerimata, sest
tõenäoliselt siseneksime siis lennukisse
ilma saabasteta ja see põhjustaks edasisi
plaane silmas pidades pea korvamatu kahju. Igaks
juhuks käime jaamatöötajatele oma
tulevast käsipagasit ette näitamas. Nadi
lugu kui pärast palutakse käsipagasist
köied ja karabiinid Riiga jätta. Igatahes
ei pea lennujaama ametnik meie käsipagasi sisu
ohtlikuks ja see rõõmustab meid.
Kontrollime ka, kas meie käsipagasi
mõõtmed vastavad nõuetele.
Selleks on ehitatud ametniku laua kõrvale
terasest raam, mille sisse peab käsipagas
ära mahtuma. Kui väikesed pungil seljakotid
osutavad tõsist vastupanu ja ähvardavad
rebeneda, siis Einari suur JYSK kirjaga kilekott, mis
esmapilgul ületab tublisti raami
sisemõõtmed, valgub ilma vastupanuta
raami avausest läbi. Märkust, et peale
raami avausest sisenemist väljub kott raamist
kõigis neljas suunas, kotiomanik
arvestamisväärseks ei pea. Pikema pinnimise
peale selgub ka koti saamise lugu. Nimelt osutusid
parima hinna ja kvaliteedi suhtega matkatarbed
müügil olevat JYSK'is. Näiteks sealt
ostetud kolmesajakroonine softshell oli kodus kraani
all ilusasti vett pidanud. Suurema hulga kaubaga anti
tasuta kaasa ka uhke kilekott. Kott ise oli muidugi
juba natuke venitada saanud, sest Suppernettost oli
Einar matkatarbeid mõnevõrra vähem
valinud ning teist kotti selle ettevõtte
logoga kotti talle tasuta ei antud. Kuna osta ei
raatsinud, siis tuli uus telgi ja lume vahel
paigaldamiseks vajalik vannikile ja muu Suppernettost
hangitud matkavarustus toppida eelnevalt saadud
JYSK'i. Vana delfiinidega vannikile vajas
väljavahetamist, sest peale seda kui Einar oli
kilet kasutatud karabiinide värvimise alusena,
hakkas ta eritama kollast värvi ja telgi
põhja vaadates tekkis mulje nagu oleks
tegemist peldikutelgiga. Ka oli kiletükis aukude
ja kile osakaal juba enam vähem võrdseks
kujunenud. Kuna uus kile ei olnud ennast veel
tõestanud, oli muidugi ka vana pingviinidega
kile kaasas. Hoolimata kogetud ülekoormusest,
oli JYSK'I kirjaga kotist käsipagasi
kooshoidjana veel asja küll.
Pagasi loovutamine ning trikoovoor lennujaama
turvatsooni sisenemisel läks kõigil
edukalt ning peagi nautisime juba head külma
õlut, mida me Meelis Vindiga 3,5 lati eest ei
suutnud kuidagi ostmata jätta. Ilus elu
jätkus meil ka lennukis, sest meie kohad
lennukis osutusid seekord eriti hea koha peal
olevateks. Istusime varuväljapääsu
kõrval, ning selle ette oli iste jäetud
paigaldamata. Sirutasime ennast ilma igasuguse
piinlikkuseta. Einar ja Eva ei osanud seepeale muud
teha kui võtsid saapad jalast ära ja
hakkasid varbaid liigutama. Aga mis on varvaste
liigutamine jalgade sirutamise kõrval. Mitte
midagi! Terve lennu aja seda nagunii teha ei jaksa.
Pealegi käsutas stjuardess saapad neile varsti
jalga tagasi, sest need pidavat lennuki tõusu
ajal kaasreisijaid ohustama. Õiglus
võidutses jälle.
|