Enesetunne on ülihalb. Puudub igasugune
söögiisu ja kõik mis sees,
ähvardab valet otsa pidi välja tulla.
Esimene mõte on kiruda veini, kuid kuna teised
on kõik veel rõõmsamate
nägudega kui eile hommikul, jätan veini
süüdistamise ära. Lohistame endid
kella 7-ks jala bussijaama. Seal heljuv diisli ving
ning päikese käes järjest soojemaks
muutuv õhk teevad enesetundele ainult halba.
Ostame juua ja valmistume bussisõiduks, mis
minu jaoks tõotab tulla eriti katsumusterohke.
Mingis pikemas vahepeatuses täiendan joogivaru
ja vaatan kadedustundega, kuidas teised rahuloleva
näoga sooje rasvaseid pirukaid haukavad.
Püüan mingikski kompensatsiooniks natuke
kartulikrõpse süüa.
Kui Tbilisis bussist maha saame,
tekib nii suurt hulka potentsiaalseid kliente
nähes kohaletormanud autojuhtide seas elevus.
Kuna me pole päris täpselt aru saanud, kus
kohas me Tbilisi kesklinna suhtes oleme, siis
püüame alguses realiseerida plaani panna
asjad kohe bussijaama pakihoidu ja õhtul neile
järele tulla. Lõpuks võtame siiski
kuulda nõuannet koos kottidega kesklinna
sõita, sest neile on järgi tulla
päris pikk maa. Abipakkujate juttu toetas ka
tõik, et õige pisut aega tagasi linna
sisse sõites olin näinud Goodwill
supermarketit ja eelmise aasta Kiiraneni
päevikust oli meeles, et see asus
äärelinnas. Hakkame kotte selga ajama, et
autodeni minna. Jällegi juhtub see, mis Kutaisi
hotelli saabudes. Üks taksojuhtidest pakub abi
tütarlaste seljakottide vedamiseks ja
vastuargumente ära kuulamata haarab hoogsalt
kinni koti rihmast. Seekord tõmbub rihm vaid
pingule, kuid kott maast ei kerki. Rohkem katseid ei
tehta ja mõlemad taksojuhid suunduvad autode
järele. Edasi viis sõit Tbilisi kesklinna
bussijaama ja sõidu ajal saime selge
ülevaate juhi vaatenurgast Gruusia-Vene
suhetele. Bussijaama autoga sissepääsu eest
kasseeriti 0,5 lari, mis loomulikult kuulus
tasumisele reisijate poolt. Pika ringisõitmise
peale leiti ka pakihoid, mis nüüdsest
hoiustas peamiselt meie seljakotte.
Tutvumine linnaga on raske. On jube palav ja autosid
täis linnas on hapniku protsent õhus
langenud kindlasti alla 20. Minu vahepeal
mõnevõrra teisenenud enesetunne langeb
taas hommikusele tasemele. Hämmastav on kohalike
võime liikluses laveerida, seda nii autoga kui
jalgsi. Ennist taksoga sõites kogesime, et
sireen on vähemalt sama tähtis
juhtimisinstrument kui rool. Sireen asendab ka
enamusi liiklusmärke ja suunatulesid, seda eriti
ümberreastumisel, sest sõiduradu on
tänaval täpselt nii palju kui neid sinna
mahub. Kuidagi lepitakse kokku ka ühes suunas
kulgevate sõiduradade arv. Nüüd
jalakäijatena kasutame lehmade taktikat - teeme
pähe uimase ja ükskõikse näo
ning loivame hõredama autovoo sees teele,
laskmata sireenidest endid häirida. Meelis Vind
elab rolli nii sisse, et ka järgmisel
päeval Riias kasutab ta tee ületamiseks
sama taktikat. Kui me siis tee servas punase tulega
teed ületavale Mellile tema tegevuse
hukkamõistuks päid vangutame,
jääb ta samuti rahulikult keset teed seisma
ja vangutab vastu.
Rustaveli avenüül leiame
söögikoha nimega Ushba, mille jahedas
keldris muutub mu olemine taas reipamaks ja arvan
enese ka sööjate hulka. Peale esimese,
rasvas särisevate lihatükkidega vaagna
lauale jõudmist taipan kohe, et teised saavad
suurema portsu kui tellimisel kavandatud. Lepin
pirnilimonaadi tomatisaiaga. Hoolimata
söögikoha asumisest peatänaval, saame
hakkama ainult 60 lariga. Kõmbime ringiga
tagasi parki, kus me oma linnaga tutvumist
alustasime. Einar ja Eva soovivad pühenduda
arhitektuurimälestiste inspekteerimisele,
ülejäänud seltskond on nõus
milleiganes muuga. Lepime kokku kohtumisaja ja
lahkneme. Üleval mäel paistab väga
imposantne kindlus, aga temperatuur ei soosi selle
külastamist. Juba paari tänava pärast
satume oma rännakuga Tbilisi vanalinna, mis
autode puudumise tõttu tundub talutav.
Tänavad ja neil asuvad kohvikud on suhteliselt
inimtühjad. Arvame selle kellaaja ja palavuse
süüks. Istume ja tarvitame jahedaid jooke
kuni saabub aeg kohtumispaika naasta. Tagasiteel
näeme ära ka esimese jaapani turisti.
Hangime taas kaks taksot, et lennujaama sõita
ja korjame bussijaamast peale ka oma seljakotid.
Nüüd maksab autoga sissesõit
bussijaama territooriumile juba 1 lari. Sõit
lennujaama kulgeb hoolimata linnatingimustest
kiirusel 120-130 k/h.
Säeme endid mõnusalt jahedas lennujaamas
sisse ja jõuame just lebotama hakata kui
kõrvalolevale tehismuruga kaetud
kõrgendikule saabub üks proua.
Silmitsenud natuke ümbrust avastab ta, et seda
on vaja kasida ja annab sellekohase korralduse jaama
koristajale. Meie imestuseks võtabki too ette
kättenäidatud koha pesu. Peale seda satume
kamandamise alla meie. Tädil on nimelt plaanis
hakata sööma ja seejuures ei tohi keegi
edasi-tagasi siblida. Tõstvat tolmu üles.
Saame teada, et tegu on jaama püsielanikuga,
kellel on otseside kõigekõrgemaga ja
kellel on seetõttu voli ümbritsevat
omatahtsi korraldada. Oma osa saavad ka naabrusesse
maandunud norrakad, keda tädi hakkab
kahtlustatama enese pildistamises ning nõuab
fotode kohest kustutamist. Einar osaleb norrakate ja
tädi vahelises vestluses tõlgina ja saab
norrakatelt kiita perfektse gruusia keele oskamise
eest. Imetlust ei vähenda ka Einari selgitus, et
suhtlemisel kasutati vene keelt ja proua ise oli
hoopiski ukraina päritolu poolatar. Norrakad
olid käinud ära Ushba tipus, kuid
seejärel oli neil juhtunud väike
äpardus. Õnnelikult enam-vähem
tasase maa peal olles olid nad oma meelest tellinud
sõidu Zugdidi. Sõit aga oli veninud
mõnevõrra pikemaks ning auto peatus
alles Tbilisis. Loomulikult kasseeriti kõik
see äpardus neilt kenasti sisse, kuid nad ei
paistnud üldse kurvastavat, et päeva
Tbilisis veetsid. Kuna tädi on endiselt
intensiivne, siis kaalume ümberkolimist, kaua sa
ikka teise inimese kodus logeled. Asja käiakse
uurimas, kuid tädi poolt valitud asukoht on
ütlemata palju soodsam. Õnneks vajavad
tädi asjad ajamist ja ta laseb ise mõneks
ajaks jalga, jättes oma kompsud meile valvata.
Kuna pikutamine on olnud väsitav ja
närvesööv, käime Meelis Vindiga
suveniiripoes. Seal igavlevad müüjatarid
näevad meis sobivaid vestluspartnereid ning tee
pannakse keema. Möödub kena tund. Einar ja
Ennike on vahepeal veetnud aega priimuste seltsis
ning haisevad nüüd nagu algajad
suitsiiditerroristid. Ennike olla koguni viimase
bensiiniga mõned eriti määrdunud
kohad näos üle tõmmanud. Mis
näopesust üle jäi, sokutati
klassikalise turisti kombel põõsa alla.
Ise põhjendasid nad oma tegu sellega, et
tahtsid igale poole konisid loopivaid suitsetajaid
korrale kutsuda - kui keegi juhtub nüüd
jälle põõsasse koni viskama, saab
temast ilmselt pikaks ajaks kuulekas prügiurnide
austaja. Kokkuvõtteks, matka lõpus
haiseb kõik ikkagi bensiini järgi.
Enesetunne on endiselt vilets ja uurin, et kas Einari
apteek ka kraadiklaasi sisaldab. Meelis Vind soovitab
Einaril pakkuda mulle oma telefoni, mille peale Einar
soovitab kasutada Meelise oma. Igatahes keelduvad nad
mõlemad oma telefoni haigele inimesele
kohalikule metoodikale vastava kraadimisprotseduuri
läbiviimiseks laenamast.
Check-ini läbime edukalt ja õigeaegselt.
Einar oma suure JYSK kirjaga käsipagasiga,
millest porised dressipüksid välja
ripendavad, pakub jälle vaatepilti vanas tuntud
headuses. Meelis Vindi pass läbib eraldi
ekspertiisi, sest ainus loetav tekst selles on
mitmesugustest salatoimingutest hoolimata vaid Soome
viisa. Sellest siiski piisab. Pardalepääsu
oodates joome oma reisi kalleima tee, mis maksab 4,5
lari ja saame osa klassikalisest gruusia
meestelaulust kui üks seltskond oma sõpra
teele saadab. Lennujaama konstrueerimisel tundub
olevat niisuguste etteastete võimalikkusega
arvestatud, sest kõla on hea.
|